تریلر
چکیده مقاله
تریلر میتواند اشاره به یکی از موارد زیر داشته باشد:
- تريلر فيلم، برای فیلمهای سینمایی
- مهیج، ژانری در ادبیات
- مهیج روانشناسانه، زیرگونه از گونه سینمایی مهیج
- گیم تریلرز، وبگاهی مخصوص ارائه تریلرهای بازیها و فیلمها
فهرست مطالب این مقاله
آکادمی نیک درس امیدوار است که مشتاقانه به مطالعه این مقاله بپردازید.
1 – The Trailer
2 – The Teaser
3 – The Spot
در این بخش از لفظ انگلیسی آنها استفاده میکنم چون ترجمه دقیقی برای این اجزاء وجود ندارد.
TRAILER
تریلر طولانیترین نوع تبلیغ است که ممکن است مونتاژ کنید و معمولاً دارای بیشترین اطلاعات داستانی است.
طول: تریلر میتواند تا دو دقیقه و ۳۰ ثانیه زمان داشته باشد و از سه پرده داستانی تشکیل شود.
ساختار پردهها:
پرده اول: معرفی جهان داستان و شخصیتهای اصلی. این مهم است که در سریعترین شکل ممکن، یکلحظه درگیر کننده و جالب ببینیم تا مخاطب بتواند دو- سه دقیقه بعدی را همراهی کند.
در فیلم اکشن یک اتفاق بزرگ میتواند شروعی عالی باشد.
در تریلرهای تعلیق و ترس ممکن است بخواهید به شکل عادی شروع کنید و ناگهان چیزی ترسناک نمایش دهید و یا یک موضوع بد را آشکار نمایید.
در کمدی، تلاش خود را بکنید تا داستانتان ساختاری همانند جوک پیدا کند. ساختار گفتگوی خود را بهگونهای بچینید تا بهطور طبیعی به لحظههای سبُک برسد. از خستگی مخاطب جلوگیری و لحن کمدی را از همان ابتدای تریلر حفظ کنید.
در تریلرهای درام تمام تلاش خود را بکنید تا تماشاگر را باشخصیتهای دوستداشتنی در ۳۰ ثانیه اول کار همراه کنید.
در تمام ژانرها، پرده دو و سه وسیلهای برای معرفی پیچیدگیها و مشکلات فیلم هستند تا در نقطه اوج پرده سه بزرگترین، خندهدارترین، ترسناکترین و یا باحالت رین بخش تریلر را به نمایش بگذارید.
نکته: نقطه اوج تریلر، لزوماً با نقطه اوج فیلم برابر نیست. درواقع هیچوقت برابر نیست!
آخرین لحظه و ایدهای که در تریلر به کار میبرید باید از اولین مهمتر باشد. بسیاری از اوقات پایان تریلر، فقط بخشی از آن است که در خاطر تماشاگر باقی میماند.
تیزر
تیزر نیز مشابه تریلر اما زمان آن کوتاهتر است و کارکرد آن وارد آوردن شوک به مخاطب میباشد.
ساختار پردهها در تریلر
بیشتر تیزرها دارای دو پرده هستند. پرده نخست در مورد موضوع و معرفی شخصیتها است و پرده دوم، مستقیماً سراغ بخشی از فیلم میرود که ترسناک، جالب و یا خندهدار است.
نکته: دقت داشته باشید که تیزر را با داستانهای زیادی پر نکنید.
تمایلی وجود دارد که بخشهای خوب دیالوگهای فیلم را در تیزر بیاورید و آن را پر از داستان بکنید. اگر همهچیز را به این شکل داخل کارکنید، زمان تیزر از ۹۰ ثانیه به ۵/۲ دقیقه که زمان تریلر است. طولانی میشود. اگر این هدف نیست بخشهای محدودی از داستان را انتخاب کنید.
SPOT
طول: اسپات کوتاهترین فرم تبلیغ فیلم است. زمان آنها گاهی ۵ ثانیه است. اما به شکل معمول بین ۱۵ تا ۳۰ ثانیه است.
ساختار پردهها در تریلر
این ساختار مشکلترین مأموریت را در کوتاهترین و فشردهترین زمان دارد. علاوه بر این دارای سه پرده است همانند تریلر بازمان بسیار کوتاهتر. یکی از بزرگترین چالشها در اسپات آن است که یک موسیقی خوب را بازمان کوتاه آن هماهنگ کنید.
یکی از راههای مواجهه با این مشکل آن است که ابتدای موسیقی و نقطه اوج پایانی آن را تعیین کنید و سپس فکر به حال موسیقی در میانه کار باشید.
نکته: بینندگان اسپات بسیار بیصبر هستند.
برخلاف تریلرها و تیزرها، اسپاتها برای تماشاگرانی است که توجهی به موضوع ندارند. این فرم بیشتر در تبلیغات سایتها و تلویزیون کاربرد دارد و مثلاً در یوتیوب قبل از نمایش یک فیلم دیگر که اصلاً ارتباطی به تبلیغ ندارد! پس باید دارای شروعی بسیار قوی باشد.
طراحی صوتی جذاب برای ۵ تا ۷ ثانیه اول کمک میکند که مخاطب شما بهسرعت به آن پایان ندهد.
سیاهه وارسی تدوین تریلر
برای بسیاری از تدوینگران سختترین بخش آن است که نمیدانند از کجا شروع کنند. ۳۱ مرحله آتی که به شکل یک فرم درآمده است، مراحل کار از ابتدا تا انتها در تریلر را مشخص میکند و از سردرگمیای که ممکن است در برابر تایملاین خالی داشته باشید، میکاهد.
فرم سیاهه وارسی تدوین تریلر
بیشتر تیزرها دارای دو پرده هستند. پرده نخست در مورد موضوع و معرفی شخصیتها است و پرده دوم، مستقیماً سراغ بخشی از فیلم میرود که ترسناک، جالب و یا خندهدار است.
فیلم را تماشا کنید. فیلم را ببینید و دوباره ببینید!
داستان را خلاصه کنید. داستان را در یک جمله ساده خلاصه کنید.
مهمترین لحظهها را فهرست کنید. ۳ تا ۵ لحظه مهم فیلم را فهرست کنید - چه چیزی در فیلم بیشترین تأثیر را روی شما دارد.
دیالوگها را ردیف کنید. دیالوگهای هر شخصیت را بر اساس چیزی که میگوید، ردیف کنید و یا از آنها ساب کلیپ بسازید.
بخشهای موردعلاقه خود از دیالوگها را علامتگذاری کنید. جوک خوب، سخنرانی قوی، جملات کوتاه و سریع برای راهاندازی همانند «خیلی خوب بزن بریم انـجام بدیم» و از این موارد!
بخشهای بصری را ردیف کنید. بخشهای بصری را بر اساس نوع تقسیم کنید. هر نوع از تصاویر را در یک سکانس مجزا قرار دهید و یا در یک سکانس با کپشنهای متفاوت در تراک ۲ تصویر مشخص کنید که کدام تصاویر کنار هم قرارگرفته است.
جلوههای صوتی را جمعآوری کنید. جلوههای صوتی برای ایجاد یک حالت و یا تُن خاص را جمعآوری کنید.
نسخه کاغذی از تریلر بسازید بر اساس دیالوگهایی که بر روی کاغذ دارد - نسخهای نوشتاری از تریلر بسازید.
لحظهها را جایگذاری کنید. جای ایده آل لحظههایی که انتخاب کردهاید را از ابتدا تا انتهای تریلر تعیین کنید.
در پی موسیقی باشید. موسیقیهای متفاوتی برای پرده اول که برای افتتاح تریلر مناسب است – پرده دوم که میانه کار است و به ریتمی متوسط نیاز دارد و پرده سوم که انرژیزاترین بخش و پایان است، انتخاب کنید.
موسیقیها را آزمایش کنید. موسیقیهایی که انتخاب کردهاید را در ترکیب با تصاویر آزمایش و ۲-۳ مورد را نهایی کنید.
تایملاین جدیدی ایجاد کنید. طول تایملاین را متناسب بازمان تریلر (۳۰/۲) علامتگذاری کنید.
لنگرگاههای کار را به تایملاین منتقل کنید. نشانوارهها – عنوانهای اصلی – نریشنها و گرافیکها
دیالوگها را به تایملاین منتقل کنید. دیالوگها را متناسب با نسخه کاغذی که ساختهاید به تایملاین بیاورید و بلندی آنها را تعیین کنید و اگر لازم است برای یکنواختی و بهتر شنیده شدن صدا از Equalizer استفاده کنید.
موسیقی را راف کات کنید. موسیقی را در تایملاین متناسب با شروع و پایان پردهها بچینید و به حالت و لحن آن پرده توجه داشته باشید تا بتوانید حس موردنظرتان را در بخشهای مختلف ایجاد کنید.
خطوط کلام و موسیقی جابهجا کنید. جای موسیقیها رو دیالوگها را تغییر دهید تا به ریتم و لحن مناسب برسید.
لحظههای کلیدی را اضافه کنید. همانند لحظه ترسناک – لحظه انفجار – لازم نیست تصمیم نهایی بگیرید فقط توجه کنید که این لحظهها حدوداً در کجای فیلم میآیند.
صدا را طراحی کنید. به صدای کار «دیالوگها، نریشنها و موسیقی» گوش فرا دهید – فکر کنید کجاها را میتوان روانتر کرد و صدا را بهبود داد. به ترکیب صداها گوش بدهید.
ضربههای صوتی را اضافه کنید. ضربهها و ووشها را متناسب با نمایش عنوانها، گرافیکها و برشها جاگذاری کنید.
توقفها و شروع مجدد را تنظیم کنید. اگر لازم است از سنجهای قوی، وقفههای صوتی و یا طنین صوت متناسب با توقف و شروع مجدد موسیقی استفاده کنید.
روی ضرب موسیقی تأکید کنید. در پرده سوم ضربات موسیقی را تقویت کنید تا جنبش مناسب برای رسیدن به پایان کار فراهم شود.
موسیقی را به اوج برسانید. موسیقی را متناسب با نقاط عطف پیشرفت دهید و به اوج برسانید.
صدا را شفاف کنید. همه صداها را به شکل بهتری با هم ترکیب کنید به شکلی که اگر چشم خود را ببندید و بشنوید صدای کار به نظرتان کامل باشد، علیرغم اینکه تصویر را نمیبینید.
تصاویر عمومی لازم را اضافه کنید. پلانهای معرفی – پلانهای شرح مکان – مردم – اشیاء
پلانهای رابط را اضافه کنید پلانهای رابط بین لحظههای اصلی را اضافه و سعی کنید روندی منطقی بین بخشهای مختلف ایجاد و از تصاویر موردعلاقهای که انتخاب کرده بودید، استفاده کنید.
مونتاژ در پرده سوم را کامل کنید.
تصویر را مونتاژ نهایی کنید.
تصاویر را جابهجا کنید – اگر به تغییر سرعت پلانها نیاز است، انـجام دهید – جا و طول پلانها را تغییر دهید تا با موسیقی هماهنگ شود و منطق درستی داشته باشد خیلی اتفاقی کار نکنید. با هر ۳-۴ پلان یک داستان بگویید.
موسیقی را کیفریم بزنید. موسیقی زیر دیالوگها را ۶ تا ۱۰ DB کم کنید.
صداها و افکتها را لایهبندی کنید. افکتها و طراحهای صوتی را لایهبندی کنید تا در ترکیب نهایی بهراحتی در دسترس باشند.
صداها را دیزالو کنید. حداقل یک فریم دیزالو در تمام برشهای صدا بگذارید تا پرش صوتی احساس نشود.
پولیش، پولیش، پولیش همه لحظههای کار را بازبینی و پولیش کنید و پس از پایان کار یکبار دیگر همه کار را پولیش کنید.
منابع
www.insidetheedit.com
جمع بندی
تریلر فیلم کوتاهی است که در بر دارنده منتخبی از نماهای حساس و جذاب فیلم اصلی است و نمایش فیلم اصلی را در آیندهای نزدیک نوید میدهد.
آکادمی نیک درس امیدوار است که بتواند گامی کوچک در کمک به شما عزیزان برای به دست آوردن مهارت در حرفههای مختلف داشته باشد.
قدر تکتک لحظهها را بدانید و شادباشید.
- همه دوره ها
- کارشناسی
دیدگاهتان را بنویسید